Daar is de lente, daar is het daglicht weer, dat fotografen naar buiten lokt. Want daar kunnen ze handig alle kansen benutten die het overvloedige daglicht ons schenkt. Onze seizoenstips helpen je alvast op weg.

 

Seizoen van het licht

 

Het formidabele natuurlijke daglicht keert triomfantelijk terug, in een explosie van tinten en kleuren. De lente is als een feestbanket voor fotografen, want dit seizoen biedt de meeste lichtvariaties en -schakeringen. De “natuur is weer jong”, zoals het heet in de gedichten en bovendien krijg je vaak op enkele dagen tijd alle weersomstandigheden van de vier seizoenen voor je lens geschoven: de kille luchten van de winter die nog aarzelt om afscheid te nemen, de al sterk priemende zon en blauwe luchten van de zomer, de soms intense regenbuien van de herfst en natuurlijk ook de zachtere overgangen van de lente zelf. Soms maak je het mee dat je deze bedwelmende cocktail op één enkele dag krijgt geserveerd. Contrastrijk, variabel weer zorgt voor uitzonderlijk rijkgeschakeerde lichtomstandigheden van maart tot juni. Geniet er met volle teugen van!

 

(Copyright Pascal Jadin)

 

Spring attitude

Buiten, daar moeten we nu zijn. Maak dus van elke kans gebruik - een korte wandeling, een citytrip, een lang weekend in de natuur - om op jacht te gaan naar de 50 tinten lenteschoonheid! Op zo’n overvloed aan visuele indrukken reageren mensen op twee manieren: ofwel drukken ze als een razende de sluiter in, ofwel blokkeren ze, want kiezen is moeilijk. Hoe dan ook, al onze aandacht moet nu uitgaan naar de juiste beheersing van het licht, in al zijn facetten, en naar de keuze van het onderwerp.

 

(Copyright Pascal Jadin)

 

Creatieve fotosynthese

Voel je hoe de lentezon je creativiteit wakker maakt? Overal klaterende kleuren, subtiele contrasten die verrassen, lichtschakeringen en vooral het zachte, diffuse en homogene licht, veel dankbaarder voor de fotograaf dan de alles verzengende, te contrastrijke zomerzon. De lente is het seizoen van de nuances. Richt je lens op het kreupelhout, zoom in op een schitterende bloem, vang in je toestel de lucht waarin wolken en zonnestralen elkaar achternazitten, lig op de loer voor de waterdruppels van een voorjaarsonweer of een rustgevende schemering. Maar in elk geval: sta open voor het wonderlijke licht. Ook buiten portretten maken gaat weer, met een magistrale bokeh, vindingrijk tegenlicht, onthullende contrasten en kleurtoetsen die alleen maar wachten om te worden vereeuwigd. En vergeet niet dat voor dit alles een minimum aan techniek vereist is.

 

 

Verlichte principes

Fotograferen is schrijven met (of via) het licht. Maar dan moet je wel de schrijftechniek in de vingers hebben. De gevoeligheid juist instellen is het logische begin. Nu er weer meer licht is, wordt dat 100/200 ISO. Ga eerder voor diafragmavoorkeur voor je instellingen dan voor de snelheid. Landschappen, bloemen en natuurlijk portretten zijn immers eerder statische onderwerpen. Een vrij sterk gesloten diafragma (zoals f/11) levert je een grote scherptediepte op, terwijl een grote lensopening (f/2.8 of 3.5) aan de orde is als vooral de voorgrond scherp moet zijn (portretten), met een wazige en dus zeer esthetische achtergrond. Vang zo ook de impact van een vallende regendruppel, maar dan heb je wel een flink hoge snelheid (1/500e seconde) nodig. Welk objectief? Die goede oude 50 mm met grote diafragmaopening is ideaal. Gaat je aandacht naar de fauna uit (een vlinder, opvliegende vogel of rennende vos)? Drijf dan de snelheid van je toestel flink op. Vergeet evenmin om het licht op de juiste manier te meten: selectief (waarbij ook alles rond je onderwerp in rekening wordt gebracht), centraal (alleen je onderwerp) of zelfs spotmeting, wat heel handig is als de lichtmeting moeilijk blijkt of je interessante effecten wilt verkrijgen. Nu we het toch over effecten hebben: filters (polarisatie, grijsverloopfilter, kleurverloopfilter enz.) leveren spectaculaire resultaten op inzake contrast, kleuren en lichtweergave. Nog een leuke fotolente gewenst!