Is een flitser je ideale belichtingsassistent als je binnen foto’s maakt? Xavier Lejeune (1), een professionele fotograaf, beantwoordt die delicate vraag bevestigend, maar het kan alleen in een beperkt aantal gevallen, vindt hij?

 

Binnen flitsen

 

Een flitser produceert helder kunstlicht dat sterk reflecteert op allerlei oppervlakken en voorwerpen

Een flitser produceert helder kunstlicht dat sterk reflecteert op allerlei oppervlakken en voorwerpen. Onder andere daarom moet je er welbewust mee omspringen en hem zeker niet systematisch gebruiken. Eigenlijk is een flitser in een interieur alleen aangewezen als alle andere mogelijkheden uitgeput zijn: de ISO-waarde opdrijven, de sluitersnelheid verlagen, de lens maximaal openzetten. Soms is er zo weinig licht, dat je wel moet flitsen”, aldus onze expert.

Objectieven met een grote lensopening (1.4 of 1.8) en toestellen waarmee je tegenwoordig de ISO-waarde sterk kunt opdrijven, volstaan vaak om het gebrek aan omgevingslicht te compenseren. Elk geval is anders.

Algemene vuistregels bestaan dus niet, maar enkele tips zetten ons wel op de juiste weg.

 

 

Soepel en lenig

De eerste tip luidt: Gebruik in geen geval een flitser die in het toestel zelf is ingebouwd. Zo’n flitser is niet regelbaar, flitst altijd recht vooruit, met als gevolg agressief licht, lelijke uitgebleekte vlakken, slagschaduwen en een beperkte diepte.

Studioflitsers zijn in alle opzichten hieraan tegengesteld, maar ook zwaar en omvangrijk en je hebt veel technische kennis en ervaring nodig om ze optimaal af te stellen. De beste oplossing zit ergens halfweg: verstelbare flitsers voor bovenop het toestel, soms ook wel cobraflitsers genoemd (omdat ze zich oprichten als een slang).

Je hebt goedkope instapmodellen vanaf 100 euro en hele goede flitsers die tweedehands 250 euro kosten (ongeveer 600 als ze nieuw zijn). Deze polyvalente flitsers zijn meestal draaibaar over 360° en opklapbaar over 90°, zodat je alle hoeken en kantjes bereikt, zegt Xavier Lejeune.

Want daarin schuilt de hele kunst van het flitsen: een tafereel onrechtstreeks belichten en het licht slim doseren. Dat maakt deze flitsers zo handig voor binnenopnamen in duistere omstandigheden.

 

 

 

Teamwerk

Nog een tip: een flitser die al het werk alleen moet opknappen, boekt zelden optimale resultaten. Hij heeft natuurlijke of artificiële medespelers nodig om in goed overleg een scène perfect uit te lichten.

Voor geslaagde interieurfoto’s moet je belangrijke keuzes maken: op welke plek, met welke achtergrond, met welke lichtbronnen. Professionele fotografen gebruiken allerlei accessoires - lichtparaplu’s, lichtbakken, reflecterende schermen, volgflitser op statief - om het gewenste resultaat te bereiken.

Ook natuurlijk licht dat door een venster valt of onrechtstreeks sfeerlicht dat toch al boven het onderwerp of op de achtergrond aanwezig is, komen goed van pas. Een tafellamp met lampenkap vermijdt een te sombere achtergrond, een natuurlijke lichtstraal verzacht de linkerkant van het gezicht, terwijl de flitser zelf aan de rechterkant voorkomt dat te diepe schaduwen zouden dichtlopen.

De mogelijkheden zijn onbeperkt en door slim te goochelen met je flitser en alle andere aanwezige lichtbronnen kom je tot boeiende composities.

 

 

Oefenen voor de juiste techniek

Je moet natuurlijk je fototoestel door en door kennen en weten hoe het samenwerkt met de flitser, via allerlei functies zoals TTL (Through The Lens). Het is ook mogelijk om de combinatie van flitser en fototoestel automatisch voor de juiste kracht en dosering van het licht te laten zorgen. Controleer bovendien altijd of de body juist is ingesteld om te flitsen”, adviseert Xavier Lejeune

Lukt het de eerste keer niet? Geen paniek! Vakmanschap is ook een kwestie van oefenen, proberen en thuis eerst voldoende situaties testen.

En als na een echte opname de resultaten maar zozo zijn, is het nog altijd mogelijk om de beelden in de postproductie te bewerken om partijen met te veel of te weinig licht te corrigeren.” Een flitser leren hanteren is een boeiend experiment. Het opent de deur naar andere fotografische dimensies en originele resultaten. En je moet er vooral voor nadenken, nadenken, nadenken. Dus precies het tegenovergestelde van flitsen als een “noodoplossing”, blindelings, geïmproviseerd, routinematig

 

** (1) https://www.xavier-lejeune.com