Verkoopfoto, producten laten schitteren

 

Tweedehands is in. Op diverse blogs en websites gaat alle aandacht naar objecten die een nieuwe koper zoeken. Met als belangrijkste verkoopargument: foto’s. Maar hoe maak je de perfecte verkoopfoto?

 

Een foto van een voorwerp maken? Kinderspel! Het laat zich overal neerzetten, beweegt niet en is mooi afgelijnd, dus gewoon even op het knopje drukken en klaar! Was het maar waar … Iemand voor een portret laten poseren of een sportman in actie fotograferen is misschien moeilijker, maar ook objecten vastleggen kan complex zijn. De kleren, handtassen, juwelen, parfums, smartphones, huishoudtoestellen of kunst die je wil verkopen - via een blog, Facebookpagina, Instagram of op een tweedehandssite - moeten er op foto zo voordelig mogelijk uitzien. Met deze tips moet dat lukken.

 

 

De omgeving telt

Waar zet je het voorwerp? In welke context? Beide vragen zijn van kapitaal belang. De achtergrond bepaalt immers hoe je de opname maakt, om het voorwerp in de kijker te zetten en voldoende los te laten komen van zijn omgeving. Heeft het object zelf lichte tinten? Zet het dan voor een donkere achtergrond. En omgekeerd. De achtergrond moet in elk geval neutraal en zacht zijn. Of creëer de juiste context voor het voorwerp: een keukenrobot doet het goed op een aanrecht, met een mooie bokeh, terwijl een vaas beter tot haar recht komt in een interieur. Het omgekeerde kan ook: een “packshot” met het object tegen een onberispelijk effen achtergrond. Daar bestaan accessoires voor, zoals de Cubelite of de Photogalerie Igloo. Die laatste is een soort ministudio, een tent met verlichting. Of denk aan het efficiënte cyclorama in papier, plastic of stof, waarbij vloer en wand onmerkbaar in elkaar overvloeien.

 

 

De verlichting

De technieken die je gebruikt, hangen af van een fundamentele keuze: werk je met dag- of kunstlicht? Soms laat een object zich van zijn mooiste kant zien als je veel daglicht binnenkrijgt aan een raam. Maar meestal is het meer gebaat met zacht, diffuus, egaal en indirect licht. Dat bereik je alleen met kunstlicht, waarvan je alle aspecten helemaal zelf controleert. Je beschikt over een ruime waaier aan technieken om elk detail van het te verkopen voorwerp zo voordelig mogelijk te laten uitkomen, zonder storende schaduwen. Met twee of drie softboxen in een kamer creëer je al licht dat het object langs alle kanten omringt.

 

 

De opname 

Voor absolute scherpte moet je toestel stabiel staan. Een statief is daarvoor ideaal, maar andere stevige oppervlakken volstaan vaak ook: een tafel, krukje, laddertje met bovenblad, … Dan moet je zorgvuldig kadreren om elk storend element buiten beeld te houden. Het object zelf moet op een ideale plek in het beeldkader staan, maar daarom zeker niet “centraal”. Denk aan de goede oude regel van de “derden”: je verdeelt het beeld zowel horizontaal als verticaal in drie gelijke delen. De vier snijpunten van de denkbeeldige twee horizontale en twee verticale lijnen zijn dan de ideale plaatsen voor het object, omdat ze spontaan de blik van de toeschouwer aantrekken. Volgens een ander (commercieel) principe loont het om het object vanuit allerlei standpunten en onder diverse hoeken te fotograferen, om alle details te tonen. En de instellingen van je toestel? Maak enigszins overbelichte beelden, zeker als je met een lichte achtergrond werkt, omdat fototoestellen vaak spontaan naar een neutraalgrijze tint neigen. Stel de witbalans zorgvuldig in, controleer manueel de belichting, maar laat de scherpstelling aan je toestel over.

 

 

Verleiden en overtuigen

Uiteindelijk moet het object zelf de potentiële klant over de streep trekken. Een grondige poetsbeurt en een beetje “make-up” kunnen dus geen kwaad. De zeer hoge resolutie van de huidige fototoestellen legt elk foutje bloot: stof, haartjes, vlekjes, deukjes, krasjes, … Die mogen de koopwaar zeker niet ontsieren …