Dit is nummer 4 in de rij! Panasonic vult zijn fullframe hybrides S1, S1R en de nieuwe S1H aan met een onmisbaar polyvalent zoomobjectief. Dat zich terecht Pro noemt, met de L-mount van … Leica, die trouwe bondgenoot en kwaliteitsgarantie.

 

Panasonic LUMIX S PRO 24-70 mm L-Mount f/2.8

 

Fullframe hybrides verwennen zichzelf met nieuwe zoom

 

Met wat hulp van Leica en Sigma heeft Panasonic een coherente wereld van fullframe hybrides bij elkaar ontwikkeld. Die gaat een mooi jaareinde tegemoet. Alleen al deze herfst lanceert het Japanse merk tegelijk een derde body in zijn Lumix S-reeks (de S1H, waarover je meer leest in ons andere artikel) en een vierde objectief, de LUMIX S PRO 24-70 mm L-Mount f/2.8. En dan mogen we vóór Nieuwjaar nog uitkijken naar een 70-200 mm f/2.8 en een 16-35 mm f/4. Samen met de al eerder uitgebrachte modellen - de Lumix S 24-105 mm f/4 Macro OIS en de 70-200 mm f/4 Pro OIS, naast een fixed focus-objectief, de Lumix S 50 mm f/1.4 Pro - komen we tegen eind 2019 al aan 6 objectieven. Panasonic zit dus mooi op schema, want het wil tegen eind 2020 niet minder dan tien S-objectieven in de aanbieding hebben.

 


Het is een slimme zet om nu een veelzijdige standaard zoomlens van 24-70 mm met een groot diafragma van f/2.8 uit te brengen. Zo houdt de fabrikant de aandacht gefocust op zijn onlangs gelanceerde reeks fullframe hybride toestellen. En een fotograaf die zich respecteert, moet nu eenmaal bepaalde objectieven bij de hand hebben. Dat gold al eerder voor de Lumix S 50 mm f/1.4 Pro en nu dus voor deze gloednieuwe LUMIX S PRO 24-70mm L-Mount.

Deze hoogwaardige telelens voor 2799 euro pakt uit met alle pluspunten van zijn categorie. Denk aan de belofte van een zijdezachte, prachtige bokeh dankzij het afgeronde diafragma met 11 lamellen, de uitstekend gecorrigeerde en uiterst scherpe beelden, de nauwkeurige kleurenweergave en grote scherpte over het volledige zoombereik, … Scherpstellen gaat heel snel door het dubbele systeem met zowel en lineaire als een stappenmotor.

 

 

De ontwikkelaars corrigeerden ook op het risico voor “Focus-Breathing”. Dit is een typisch probleem bij zoomlenzen: afhankelijk van de scherpstelafstand verschuift de beeldhoek. Bij fotograferen is dit al hinderlijk, maar bij video-opnamen ronduit rampzalig. Panasonic corrigeert dit met een mechanisme. Ook aan de ergonomie is veel aandacht besteed. Net zoals bij de eerste twee Lumix S Pro-objectieven beschikt de fotograaf over een “clutch”-systeem om steeds over te schakelen op manuele scherpstelling, met behulp van de afstandsschaal aan de instelring.

Fans van het fullformat hybridesysteem mogen zich er zeker niet door laten afschrikken, maar een kanttekening is toch op haar plaats: de nieuwkomer is met zijn kilo en forse afmetingen geen voorbeeld van een compact lichtgewicht. Combineer het objectief met een body van de S1-reeks en je hebt al snel 2 kilo in de hand. Echte toptechnologie, dat wel, maar toch 2 kilo …