Filters om op je objectief te schroeven, eigenlijk een erfenis uit het analoge tijdperk, beleven een comeback. Ze creëren al bij de opname visuele effecten. Terwijl ze tegelijk het objectief beschermen en ongewenste lichtreflecties weren. Een experiment dat de moeite loont.

 

Effectieve effectenfilters

 

Vergeet even het arsenaal aan virtuele filters in fotoapps of in de menu’s van fotobewerkingsprogramma’s. Wij hebben het hier over het fysieke accessoire om voor je objectief te plaatsen. Dergelijke filters zijn een tijdje uit de mode geweest, maar nu weer helemaal terug. Fotografen (her)ontdekken hoe veelzijdig ze zijn (beschermen, lichtinval corrigeren, meesterlijke effecten creëren) en hoe talrijk, met uitgebreide visuele effecten voor foto’s van alle mogelijke stijlen. Wij hebben de belangrijkste voor jou uit het rijke aanbod gefilterd.

 

 

Neutraal of UV 

Deze twee “eenvoudige” filters dienen niet om visuele effecten te creëren, maar om te beschermen. De eerste zorgt ervoor dat stof, krassen en eventuele schokken de voorste lens van je objectief niet beschadigen. De tweede houdt de ultravioletstralen van de zon tegen. Er bestaat discussie over het nut van zo’n UV-filter, want de meeste objectieven en digitale toestellen zijn al voorzien van een UV-werende functie.

 

 

Polarisatiefilter

In één woord: onmisbaar. De polarisatiefilter brengt ons volop in de wereld van de creativiteit. Hij vermindert efficiënt lichtweerkaatsing op allerlei oppervlakken (behalve metaal): ruiten, water, ijs, gras enz. Als het licht niet weerspiegelt en dus niet verblindt, worden kleuren feller en rijker. Deze filter maakt een te heldere of witte lucht donkerder, herstelt het evenwicht van de contrasten en verbetert de belichting van landschappen. Wateroppervlakken zijn niet langer overbelicht, wolken vallen beter op, de kleuren van de regenboog zien er krachtiger uit, details op de bodem van een zwembad of meer worden plots zichtbaar, watervallen krijgen een zijdeachtig effect enz. Praktische tip: om van die effecten te profiteren moet je altijd een hoek van 90° met de zon maken.

 

 

ND-Filter

“ND” staat voor “neutrale densiteit”, maar “grijsfilter” is wellicht een beter bekende naam. Een grijsfilter is de beste vriend van liefhebbers van opnames met een lange sluitertijd (waarbij een statief onmisbaar is). Een grijsfilter verzwakt het licht dat in de lens valt, maakt het beeld dus donkerder en vermijdt overbelichting. De keuze aan dergelijke ND-filters is enorm. De mate waarin ze licht tegenhouden, wordt aangeduid met een getal, van ND2 tot ND1000. Filters zoals ND400 en ND1000 maken bijvoorbeeld belichtingstijden van meer dan 30 seconden mogelijk. ND-filters zijn ideaal om een soort “rookeffect” op het water te creëren of een waterval er te laten uitzien als een reeks zijdeachtige draden, om autolichten tot lange lichtslierten te laten uitgroeien of een onweer prachtig weer te geven. De lange belichtingstijden die ND-filters mogelijk maken, creëren effecten die onmogelijk achteraf met een fotobewerkingsprogramma zijn te bereiken!

De ND-familie omvat ook categorieën als “grijsverloopfilter”, waarbij het licht slechts op een gedeelte van het beeld wordt tegengehouden, “omgekeerde filter”, want de donkerste zone staat in het midden (handig voor een zonsopgang of -ondergang) en “variabele filter”, waarbij je de intensiteit van de filter bepaalt door twee polarisatiefilters over elkaar heen te verdraaien.

 

 

 

Filters voor zwart-witfotografie

Klinkt raar, maar dit zijn … kleurrijke filters! Ze zijn in staat om de grijswaarden te beïnvloeden en subtiel de contrasten van je zwart-witfoto’s te verbeteren. Deze komen het meeste voor: 

Een roodfilter verandert het blauw in de lucht in een spectaculair en dramatisch grijs, met contrastrijke wolken. Oranje werkt zachter, genuanceerder en is uitstekend voor portretten, omdat het rode vlekken op de huid maskeert. Ook bruikbaar voor landschappen, om de nuances van zand te versterken. Geel laat luchten er beter uitzien en verdiept contrasten. Groen creëert meer grijstinten in een landschap met veel begroeiing en maakt de lucht dreigender. Bij portretten maakt deze filter de huid donkerder en accentueert sproeten …

En tot slot de eigenaardigste filter van allemaal: infrarood. Hij maakt lichtbronnen zichtbaar die voor het menselijke oog verborgen blijven. Dat levert verbluffende beelden met ongewone contrasten op en het gevoel van een sneeuwlandschap, als in een droom.

 

 

https://www.fotonelissen.be/fotos/infraroodfotografie