Nieuwe standaardzoom voor fullframe hybrides

 

Voordelig, mooie prestaties, compact en licht: het nieuwe Sigma-objectief kan op veel belangstelling rekenen bij fotografen met een fullframe hybride zoals de Sony Alpha. 

 

Sigma heeft ooit gekozen voor een slimme, polyvalente positionering en het slaagt erin om alle ballen tegelijk in de lucht te houden. Deze keer zijn de fullframe hybrides aan de beurt, met een dubbel aanbod. In december maakt de Sigma 24-70mm F2.8 DG DN Art met E-mount voor de Sony Alpha zijn opwachting, in januari de versie met L-vatting voor de hybride ’camera’s van Panasonic (Lumix S1) en Leica (SL2). Het nieuwe objectief pakt uit met drie uitstekende argumenten.

 

 

Bodemprijs

Van Sigma zijn we het niet anders gewoon en ook nu is de prijs-kwaliteitverhouding beter dan bij de oorspronkelijke merkobjectieven. Want 1199 euro, dat is zowat de helft voordeliger dan het GM-equivalent uit de Sony-catalogus. De versie met L-vatting positioneert zich even gunstig ten opzichte van de vergelijkbare Panasonic Lumix S Pro. En dit Art-objectief is zelfs betaalbaarder dan de eigen Sigma-equivalenten uit het reflex-gamma.

 

 

Lager gewicht

Ook op de weegschaal presteert de Sigma 24-70mm F2.8 DG DN voor Sony E opmerkelijk met slechts 835 g (of 200 g minder dan het vergelijkbare Reflex-objectief). Hoe is Sigma daarin geslaagd zonder aan kwaliteit in te boeten? Met een compactere uitvoering en een nieuwe lenzenset. Daarbovenop heeft dit objectief geen stabilisatiemechanisme nodig, aangezien de hybride body’s met E- en L-mount waar dit objectief voor bestemd is, zelf voldoende stabilisatie bieden dankzij hun sensoren.

 

 

 

Optisch verfijnd

In de praktijk blijkt deze nieuwkomer robuust (vocht- en stofdicht), lichtsterk en voortreffelijk geruisloos. Ongewenste lichteffecten zijn mooi weggewerkt. Ook portretfotografen zullen in hun nopjes zijn, want het objectief is uitgerust met de oog-autofocus Eye AF van de nieuwste Sony- en Panasonic-body’s. In het Sigma hybridegamma is deze 24-70 mm complementair met de bestaande 14-24 mm f/2.8 zoom. De volgende logische stap zou een 70-200 mm met hetzelfde diafragma zijn, zodat de fotograaf over zijn onmisbare trio beschikt: een groothoek-, standaard- en telezoom. Dat worden mooie plaatjes!