2020, een jaar om in te lijsten

 

Om weer met een frisse, onbevangen blik en veel appetijt naar foto’s te kijken, gaat er niets boven een tentoonstelling. Deze vier zijn ideaal bij het begin van het jaar. Enorm veel tentoonstellingsnieuws is er niet, maar de vier expo’s die wij voor jou hebben uitgezocht, zijn zowel heel divers als razend interessant. 

 

PRESENT

De eerste grote overzichtstentoonstelling van onze landgenoot Stephan Vanfleteren in het FOMU van Antwerpen is een absolute aanrader. Als je nog niet bent langsgegaan, moet je dat zeker doen vóór 1 maart. Omdat hij 50 is en 30 jaar fotografeert, is dit een prima gelegenheid om alle fasen van zijn oeuvre te belichten. Dat levert een boeiende evolutie op, van jonge beeldreporter tot de kunstenaar die de grootste filmsterren over de vloer krijgt. De tentoonstelling toont handig alle facetten van zijn carrière, die steeds heen en weer slingert tussen uitersten: tussen de buitengewone beheersing van zwart-wit, het handelsmerk van Vanfleteren, en kleur; tussen zijn liefde voor beweging en zijn immobiele portretten; tussen knap studiowerk en reportages (in oorlogszones of rond de zaak Dutroux) of zwerftochten door de VS en langs de Europese Atlantische kust. Al deze ingrediënten maken van “Present” zowel een schitterende terugblik op de actualiteit van de laatste drie decennia als een inkijk in de creatieve intimiteit van de Kortrijkenaar.

Tot 1 maart

FOMU

Waalsekaai 47

2000 Antwerpen

info@fomu.be

 

 

MY AMERICA

Vertrekpunt van de collectie: plekken in de Verenigde Staten waar de politie burgers heeft doodgeschoten. Lijkt speciaal, maar is eigenlijk heel gewoon voor fotografe Diana Matar, die haar lens al vele jaren richt op politiegeweld, rassendiscriminatie en plaatsen delict. Zij stelde een lijst op van 2200 plekken, met evenveel slachtoffers, en ze legde er 300 vast in zwart-wit als aandenken aan de persoon die er door politiegeweld om het leven kwam. Elk van die overlijdens is voor haar een symptoom van een sociaal systeem dat op instorten staat. Bij de militante, bloedstollende foto’s staan slechts de naam en geboorte- en overlijdensdatum van het slachtoffer. Tegelijk zijn het heel vreedzame beelden, zonder enige menselijke aanwezigheid. Opmerkelijk is ook dat zij uitsluitend haar iPhone heeft gebruikt, vaak het enige moderne wapen van burgers om politiegeweld aan te klagen. Voor het Musée de la Photo de Charleroi koos Diana Matar 99 beelden uit, die tegelijk zacht en intens emotioneel overkomen. 

25 januari tot 10 mei 

Musée de la Photographie de Charleroi

11, Avenue Paul Pastur

6032 Mont-sur-Marchienne

http://www.museephoto.be/

 

 

SORORITÉS

Fotografe Lynn S.K. put uit haar eigen verleden, met wortels in Frankrijk en Algerije, wanneer ze vrouwen gaat vereeuwigen die wonen in een gebied dat zich uitstrekt van het Kabylisch gebergte tot Tamanrasset, op de drempel van de Sahara. De vrouwen zijn tegelijk erg verschillend en sterk gelijkend, als verenigd door een zusterband. Je merkt dat hun conditie als vrouw, hun sociaal statuut en gedeelde ervaringen een sterke verwevenheid opleveren. Lynn S.K. kijkt verder dan deze gezichten om de onuitsprekelijke band vast te legen die de verhalen van haar “zusters” met elkaar verbindt.

22 januari tot 28 februari

Espace Magh 

Priemstraat 17

Brussel

https://www.espacemagh.be

 

 

RUUD VAN EMPEL

Als je deze Nederlandse fotograaf met zijn bijzondere ideeënwereld nog niet kent, loont een ontdekking van zijn werk zeer de moeite. Ruud zet zijn conceptuele verbeelding aan het werk om een perfecte, geïdealiseerde droomwereld vorm te geven, geïnspireerd door foto’s die zijn vader in zijn kindertijd heeft gemaakt. Veel voorkomende thema’s zijn dan ook het kind, zwart of wit, de natuur, de onschuld. Met fotomontages en digitale technieken en in een onnavolgbare stijl bewerkt de kunstenaar zijn beelden tot in de kleinste details. Ze zijn esthetisch, picturaal en tijdloos en onder een digitaal laagje schuilt de correcte weergave van de mensheid.

20 maart tot 20 juni

Hangar Art center 

Kasteleinsplein 18
1050 Brussel

www.hangar.art

 

 

ROGER BALLEN – RONNY DELRUE

De CENTRALE stelt een unieke dialoog tussen twee kunstenaars en twee originele oeuvres voor. Enerzijds dompelt Amerikaanse fotograaf, Roger Ballen, die sinds ruim 30 jaar in Zuid-Afrika woont en tot de belangrijkste fotografen van zijn generatie mag worden gerekend, ons onder in zijn bijzondere wereld die hij The Theatre of the Ballenesque noemt. Anderzijds toont Ronny Delrue, Belgisch beeldend kunstenaar en tegelijkertijd schilder, tekenaar en beeldhouwer, persoonlijke werken en een aantal Correspondances ontstaan uit artistieke gesprekken met internationale kunstenaars waaronder ook Roger Ballen. 

 

14-11-2019 tot 14-03-2020 

CENTRALE for contemporary art

https://www.brusselsmuseums.be/nl/tentoonstellingen/roger-ballen-ballenesque-brussels